W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies.
Ukryj komunikat


Aminokwasy bcaa – podział, rola w organizmie, suplementacja

Opublikowano: 2017-12-01
Odpowiednia suplementacja aminokwasów bcaa.
Budowanie trwałej masy mięśniowej, redukcja tkanki tłuszczowej oraz eliminacja zmęczenia po intensywnym, długotrwałym treningu...

- właśnie takich efektów należy się spodziewać po suplementacji aminokwasami BCAA. Odpowiedzi na pytania czym są, dlaczego są tak ważne i kto powinien rozważyć ich suplementację, znajdziesz w poniższym artykule.

Aminokwasy bcaa – podział

W przyrodzie występuje 300 aminokwasów, ale tylko 20 z nich wchodzi w skład białek. To właśnie do grupy aminokwasów białkowych, zalicza się aminokwasy bcaa.

Aminokwasy BCAA (ang. Branched Chain Amino Acids) są to aminokwasy o rozgałęzionych łańcuchach. W ich skład wchodzi walina, leucyna i izoleucyna. Pomimo  ich podobieństw strukturalnych, mają one różne szlaki metaboliczne. Walina bierze udział w metabolizmie węglowodanów, leucyna w metabolizmie tłuszczów, natomiast izoleucyna w obu.

Te trzy aminokwasy znajdują się na liście 9 niezbędnych aminokwasów i mają kluczowe znaczenie dla ludzkiego życia.

Aminokwasy BCAA są aminokwasami egzogennymi, co oznacza, że ludzki organizm nie potrafi ich sam syntetyzować. W związku z tym konieczna jest ich podaż z zewnątrz. Choć wszystkie trzy aminokwasy znajdują się w pożywieniu, leucyna jest skoncentrowana w żywności w największym stopniu. Jej źródłem jest m.in. wieprzowina, serwatka i białka mleka, jajka, nasiona i orzechy. Jednak dostarczenie organizmowi odpowiednich proporcji tych niezbędnych aminokwasów z pożywienia, nie jest łatwym zadaniem. Dlatego w trosce o ich odpowiedni poziom, warto rozważyć ich doustną suplementację.

Aminokwasy bcaa –  rola w organizmie

Aby zrozumieć sens stosowania aminokwasów bcaa w formie suplementów diety, przyjrzymy się nieco bliżej 3-em bohaterkom: izoleucynie, walinie oraz leucynie.

Izoleucyna jest skoncentrowana w tkankach mięśniowych człowieka. Odpowiada za:

  • syntezę hemoglobiny
  • regulację poziomu cukru we krwi
  • gojenie się ran
  • detoksykację organizmu
  • stymulację funkcji immunologicznych
  • promocję wydzielania hormonów
  • regulację poziomu energii

bcaa-2.jpg

Niedobory izoleucyny objawiają się m.in. drżeniem mięśni.

Walina swoją nazwę zawdzięcza walerianie – roślinie, która jest znana ze swoich uspokajających właściwości i jest z powodzeniem wykorzystywana w fitoterapii do leczenia zaburzeń neurowegetatywnych. Walina odpowiada za:

  • zwiększenie energii
  • zwiększenie wytrzymałości
  • regenerację mięśni
  • regulację poziomu cukru we krwi
  • produkcję hormonu wzrostu
  • prawidłową pracę układu immunologicznego
  • prawidłowy bilans azotowy

Niedobory waliny skutkują zaburzeniami ze strony układu nerwowego, spadkiem masy ciała, trudnościami ze snem oraz anemią.

Trzecim i ostatnim aminokwasem białkowym bcaa jest leucyna. Jej rola w organizmie sprowadza się do:

  • regulacji poziomu cukru we krwi
  • wzrostu i naprawy tkanki mięśniowej i kostnej
  • wytwarzania hormonu wzrostu
  • gojenia się ran
  • zapobieganiu rozpadowi białek w mięśniach w wyniku silnego stresu lub urazu

Aminokwasy bcaa – zalety suplementacji

Aminokwasy bcaa zajmują szczególne miejsce w żywieniu sportowców. W ostatnich latach można zaobserwować rosnącą popularność suplementów BCAA w środowisku kulturystów i entuzjastów fitnessu. Zostały poddane szeregowi badań, które potwierdzają ich skuteczność w zakresie przeciwdziałania zmęczeniu, przyspieszenia regeneracji potreningowej, zapobieganiu rozpadowi białek mięśniowych (choć nie tylko).

Zrównoważona suplementacja odgrywa istotną rolę nie tylko wśród osób uprawiających sport profesjonalnie, ale również wśród osób dopiero rozpoczynających przygodę z treningiem siłowym i wszystkich tych, którzy dostrzegają negatywne skutki wyczerpującego trybu życia.

Podsumowując, aminokwasy bcaa w formie suplementów diety są skierowane do osób, którym zależy na:

  • zbudowaniu trwałej masy mięśniowej
  • dostarczeniu energii
  • zmniejszeniu indukowanego wysiłkiem uszkodzenia mięśni
  • wsparciu układu immunologicznego
  • przeciwdziałaniu zmęczeniu w trakcie i po treningu
  • przeciwdziałaniu katabolizmowi
  • zwiększenie wrażliwości insulinowej
  • redukcji tkanki tłuszczowej

Aminokwasy bcaa dostępne są w formie kapsułek, tabletek oraz proszku. Niektóre suplementy zostały wzbogacone o wartościowe dodatki jak np. jabłczan L-Cytruliny.

Fot. Materiały zewnętrzne



Facebook
Reklama
 

COUNT:32