Badania marketingowe odgrywają niezwykle ważną rolę w procesie podejmowania decyzji. Pomagają w wypromowaniu produktów nowych i tracących popularność oraz wpływają na poprawę wyników produktów obecnych na rynku. Poza tym umożliwiają określenie czy na danego rodzaju produkty i usługi istnieje zapotrzebowanie, a także pokazują kierunek, jaki trzeba przyjąć przy opracowywaniu strategii, które są związane z wejściem na nowy rynek. Odgrywają one bardzo ważną rolę przed wprowadzeniem na rynek danego produktu czy usługi – mogą być wykorzystywane do sprawdzenia szans nowego pomysłu. Pozwalają ustalić cenę na poziomie optymalnym, upraszczają prace nad projektowaniem opakowań, a także tworzeniem marketingowej kampanii i segmentacji rynku. Służą do ustalenia maksymalnych możliwości produktu, a także pozwalają stwierdzić jakie znaczenie dla klientów ma dana marka. Są one źródłem informacji o tym, co trzeba uczynić, aby konkretna marka w lepszym stopniu zaspokajała ich potrzeby, mają duży wkład w proces opracowywania planów marketingowych, ustalania cen czy testowania nowych metod reklamy. Są także pomocne w poszukiwaniu nowych użytkowników. Pokazują, co należy zmienić, aby poprawić sprzedaż oraz wskazują te segmenty rynku, do których można zaadresować daną ofertę.
Obecnie bardzo atrakcyjnym środowiskiem do przeprowadzania badań marketingowych stał się Internet. Jego zaletą jest bardzo duża szybkość gromadzenia informacji, niewielki koszt ich pozyskiwania, możliwość interakcji między osobami przeprowadzającymi badania a respondentami oraz duży zasięg terytorialny. Badania, które firmy przeprowadzają w sieci, są istotne w procesie tworzenia nowych produktów i usług. Najbardziej powszechny instrument, który jest używany do zbierania w Internecie informacji rynkowych to ankiety, inaczej zwane kwestionariuszami. Ich zaletami bez wątpienia jest: szybkość, niskie koszty, a także duża dostępność respondentów.
Poprzez dostarczenie cennych danych badania marketingowe zmniejszają ryzyko podejmowania błędnych decyzji w każdej dziedzinie. Ich głównym celem jest zbieranie danych, które zostają wykorzystane do praktycznych celów. Za ich pośrednictwem można analizować szanse i zagrożenia, które pojawiają się na rynku, jak również znaleźć przyczynę występowania danego problemu czy maksymalnie zmniejszyć ryzyko związane z konkretnym przedsięwzięciem.
Beata Jabłońska
(beata.jablonska@dlalejdis.pl)
Fot. pixabay.com