Domowy jogurt kokosowy – jak zrobić?

Opublikowano: 2019-04-20
Jak zrobić domowy jogurt kokosowy.
W ostatnich latach ogromnie wzrosła popularność i produkcja roślinnych alternatyw dla klasycznych produktów.

Wynika to z popularyzacji diety wegetariańskiej i wegańskiej, ale również zwiększonej świadomości konsumentów w kwestii alergii i nietolerancji pokarmowych. Jogurt od dawna nie jest jedynie produktem z mleka krowiego. Roślinne jogurty znajdują wielu zwolenników i są często jedyną formą pozwalającą na dostarczanie do organizmu cennych probiotyków, dobroczynnych dla przewodu pokarmowego bakterii oraz składników odżywczych znajdujących się w produktach fermentacji białkowej. Pomimo dostępności wielu rodzajów roślinnych jogurtów na rynku wiele osób decyduje się na przygotowywanie ich we własnym zakresie. Jak zrobić domowy jogurt roślinny?

Bifidobacterium lactis, Lactobacillus acidophilus, Lactobacillus rhamnosus i Streptococcus thermophilus – te bakterie znajdujące się w jogurtach z powodzeniem można wykorzystać do stworzenia jego roślinnej alternatywy. Białkowe produkty fermentowane dostarczają do organizmu cenne składniki mineralne i odżywcze wzmacniające układ odpornościowy, działające antybakteryjnie, przeciwgrzybiczo, przeciwzapalnie, a nawet hamujące rozwój nowotworów. Produkty fermentowane dzięki zawartości bakterii probiotycznych poprawiają przemianę materii, wspierają organizm w walce ze stresem i zmęczeniem. Produkty fermentowane takie jak kefiry i jogurty widocznie poprawiają stan skóry, włosów i paznokci, pomagają zwalczać trądzik, zmniejszają również ryzyko wystąpienia osteoporozy i chorób serca.

Na diecie wegańskiej lub w przypadku nietolerancji laktozy albo białka mleka krowiego nie trzeba rezygnować z dobroczynnego działania produktów fermentowanych. Jogurty przygotowane na bazie mleka roślinnego: sojowego, owsianego lub kokosowego z powodzeniem zastąpią klasyczne mleczne przetwory, dostarczając organizmowi niezbędnych składników: witamin, minerałów, zdrowych tłuszczów i aminokwasów. Niski odczyn pH białka roślinnego sprzyja zdrowiu i dobrej kondycji przewodu pokarmowego, osłaniając ściany żołądka i wątrobę przed działaniem kwaśnych soków trawiennych. Z tego powodu jogurty roślinne polecane są również osobom cierpiącym na wrzody żołądka, refluks i inne dolegliwości przewodu pokarmowego.

Jak zrobić jogurt kokosowy?

Na rynku dostępnych jest wiele przetworów z mleka roślinnego. Ich cena bywa wysoka, warto więc spróbować przygotować jogurt roślinny w wersji domowej. Jedną z najtańszych, a przy tym najzdrowszych opcji będzie domowy jogurt z mleka kokosowego. Jak zrobić jogurt kokosowy? Domowy jogurt kokosowy możemy przygotować w trzech prostych krokach.

Do przygotowania domowego jogurtu kokosowego potrzebujemy przede wszystkim mleka kokosowego, ogólnodostępnego w sklepach, występującego zwykle w puszce. Wybierzmy mleko niesłodzone, tłuste: dostarczy nam ono najwięcej nienasyconych kwasów tłuszczowych, nie zwiększając niepotrzebnie dziennego bilansu kalorycznego. 100 gramów gotowego jogurtu kokosowego będzie miało wówczas około 200 kalorii.

Domowy jogurt kokosowy dosłodzić możemy zdrowym cukrem trzcinowym, dodając do litra mleka kokosowego około dwóch, trzech łyżeczek tego cukru. Za proces fermentacji, konieczny do powstania jogurtu z mleka, odpowiadają bakterie jogurtowe, które kupić możemy w sklepach ze zdrową żywnością. Do podgrzanego w garnku do 50 stopni Celsjusza i ostudzonego do około 42 stopni 1 litra mleka kokosowego z cukrem trzcinowym dodajemy bakterie i przelewamy mieszankę do słoiczków, uprzednio dokładnie umytych i wyparzonych. Słoiczki szczelnie zakręcamy, owijamy grubym ręcznikiem dla zachowania stałej temperatury podczas procesu fermentacji i pozostawiamy na 8 do 12 godzin, by pozwolić bakteriom działać.

Fermentację jogurtu przeprowadzić możemy również w specjalnym urządzeniu – jogurtownicy, w które warto się zaopatrzyć, jeśli planujemy regularną produkcję jogurtu kokosowego. Po upływie wymaganego czasu gotowy jogurt kokosowy pozostawiamy w lodówce do uzyskania przez niego typowej dla jogurtu konsystencji. Domowy jogurt kokosowy możemy przechowywać w lodówce przez siedem kolejnych dni.

Kiedy wiemy już, jak zrobić jogurt kokosowy, możemy poeksperymentować z mlekiem sojowym, owsianym lub ryżowym, by uzyskać inne smaki roślinnych jogurtów. Przetwory z mleka roślinnego to świetna, zdrowa alternatywa dla klasycznych produktów i pyszna przekąska na każdy dzień.

Fot. Materiały zewnętrzne



Facebook
Reklama
 
W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies. Ukryj komunikat

COUNT:33