W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies.
Ukryj komunikat


Endometrioza a dieta

Opublikowano: 2011-05-20
SPOSÓB ŻYWIENIA MOŻE POMÓC W ŁAGODZENIU BÓLU U CHORYCH NA ENDOMETRIOZĘ?
9% kobiet ze zdiagnozowaną endometriozą i 17% z podejrzeniem endometriozy uważa, że modyfikacja sposobu odżywiania jest jedną z metod walki z chorobą, pokazują wyniki badania pt. „Ból i krwawienia maciczne” przeprowadzonego przez Firmę Bayer wśród ponad 20 000 kobiet w wieku rozrodczym z 8 krajów świata.

Pewne produkty żywnościowe mogą wpływać na niektóre parametry organizmu, w tym na poziom hormonów – mówi dr Grzegorz Południewski, ginekolog - Utrzymanie odpowiedniej diety pozwala lepiej kontrolować przebieg chorób, takich jak np. cukrzyca czy choroby sercowo-naczyniowe. Odpowiednio dobrana dieta przynosi również ulgę w dolegliwościach w przewlekłych chorobach takich jak endometrioza.




W przypadku choroby takiej jak endometrioza ważne jest spożywanie tych produktów, które po pierwsze wzmacniają układ odpornościowy, a po drugie są niezbędne do utrzymania równowagi hormonalnej. Są to przede wszystkim owoce i warzywa – mówi Ewa Sypnik-Pogorzelska, specjalista ds. żywienia z Poradni Dietetycznej „Dietosfera” – Jednocześnie zalecam wyeliminowanie z jadłospisu nadmiernych ilości kawy, tłuszczów, produktów przetworzonych i czerwonego mięsa, gdyż mogą one przyczyniać się nasilenia stanów zapalnych i bólu.

Kobiety, które chorują na endometriozę, cierpią najczęściej z powodu przewlekłego, przejmującego bólu w podbrzuszu, okolicy lędźwiowo-krzyżowej, jelit. Dolegliwości zazwyczaj nasilają się w trakcie i przed miesiączką. Inny objaw endometriozy to bolesne stosunki seksualne. Przewlekłe bóle bardzo często wywołują zmęczenie i wpływają nie tylko na kondycję fizyczną, ale i obniżenie nastroju.

Ewa Sypnik-Pogorzelska rekomenduje zaplanowanie 5 regularnych posiłków w ciągu dnia, urozmaicanie menu i nawadnianie organizmu (przynajmniej 1,5 litra płynów w ciągu dnia). Ponadto specjalistki ds. żywienia z Poradni Dietosfera proponują:

Jedzenie warzyw i owoców - antyoksydanty zawarte w owocach oraz warzywach korzystnie wpływają na budowanie odporności organizmu oraz są niezbędne do utrzymania równowagi hormonalnej. Badania włoskich naukowców dowodzą, że spożywanie dużych ilości świeżych owoców i zielonych warzyw jest związane z 40-procentowym spadkiem ryzyka endometriozy.

Wprowadzenie do diety większej ilość ryb - zawarte w rybach morskich lub pstrągu nienasycone kwasy omega-3 zapobiegają skurczom macicy przed i podczas miesiączki. Dodatkowo kwasy omega-3 zawarte w tłuszczach roślinnych i tłustych morskich rybach stymulują produkcję czynników przeciwzapalnych, pomocnych w łagodzeniu dolegliwości charakterystycznych dla endometriozy. W diecie nie powinno brakować dobrych tłuszczy w postaci: oleju rzepakowego, oleju lnianego, siemienia lnianego, orzechów włoskich, tłustych ryb jak łosoś, makrela czy sardynki.

Stosowanie produktów bogatych w błonnik - pełnoziarniste produkty zbożowe, gruboziarniste kasze, brązowy ryż, brokuły, kabaczki, rzepa, marchew, rabarbar i jabłka nie tylko pomagają uregulować proces trawienia, ale również zmniejszają poziom estrogenów krążących w organizmie, których nadmiar nasila objawy endometriozy.

Naturalne sterole roślinne - zawarte w produktach takich jak: czosnek, groszek zielony i seler, brokuł, kalafior, pestki słonecznika i dyni blokują receptory estrogenowe, obniżając tym samym aktywność estrogenów. Brokuł i kalafior zawierają substancje, które aktywując enzymy wątrobowe, pozwalają eliminować bardziej efektywnie nadmiar estrogenów z organizmu. Cynk w pestkach dyni i słonecznika wpływa pozytywnie na stan emocjonalny.

Wyeliminowanie z jadłospisu czerwonego mięsa - czerwone mięso i jego przetwory mogą pobudzać organizm do produkcji prostaglandyn, które prowadzą do zaostrzenia stanu zapalnego i bólu. Czerwone mięso warto zamienić na ryby, mięso z indyka i kurczaka.

Zmniejszenie spożycia żywności bogatej w tłuszcze, takiej jak mięso, sery, potrawy smażone, masło, majonez, oleje roślinne i orzechy. Lepiej gotować posiłki na parze zamiast smażyć.

Unikanie kawy, napojów słodzonych i alkoholu.
Dieta w endometriozie może pomóc w złagodzeniu dolegliwości bólowych, ale nie zatrzyma rozwoju choroby. Właściwy sposób żywienia może pomagać, ale nie zastąpi leczenia endometriozy. Skuteczne leczenie wymaga konsekwentnego stosowania zaleconych środków. Wskazane są także regularne konsultacje z lekarzem.

Więcej informacji o endometriozie na stronach:
www.endobol.pl
www.endometrioza.info.pl
www.endometrioza.aid.pl



Facebook
 

COUNT:30