W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies.
Ukryj komunikat


Jak przygotować się do biegania?

Opublikowano: 2015-06-23
Profesjonalne przygotowanie do biegania.
Bieganie to jeden ze sportów, do których nie potrzebujemy specjalistycznego sprzętu i wystarczą po prostu chęci. Zanim zaczniemy brać udział w maratonach, warto odpowiednio przygotować się wysiłku.

Bieganie angażuje niemal wszystkie partie mięśni, co doskonale wpływa na naszą sylwetkę, ale też na samopoczucie. Co więcej, obniża ciśnienie, doskonale wpływa na nasze serce, dodaje energii i pomaga zrzucić zbędne kilogramy. Wystarczą nam wygodne buty i odpowiednie przygotowanie do rozpoczęcia regularnych treningów. O czym należy pamiętać?

Wygodny strój
Oprócz wygodnych butów ważne są również ubrania, które nie będą krępować naszych ruchów. Strój do biegania musi być wygodny, ale też wykonany z materiałów przepuszczających powietrze. Nie musimy od razu wydawać masy pieniędzy na profesjonalny strój biegacza – z pewnością każda z nas ma wygodne ubrania, jak getry, spodnie dresowe, T-shirty czy przewiewne bluzy.

Obuwie do biegania natomiast powinno mieć solidną, ale jednocześnie elastyczną podeszwę, najlepiej z materiału przepuszczającego powietrze. Niezwykle ważny jest też dobór odpowiedniego rozmiaru  - buty nie mogą być za małe, ale też nie mogą być zbyt luźne. Obuwie musi solidnie trzymać naszą stopę, aby wyeliminować ryzyko kontuzji.

Obowiązkowa rozgrzewka
O rozgrzaniu mięśni powinno się pamiętać przed każdym wzmożonym wysiłkiem fizycznym, szczególnie gdy jesteśmy w gronie początkujących osób. Przygotowanie organizmu do wysiłku jest niezwykle ważną czynnością i to od tego zależy komfort naszego biegania. Zróbmy kilka przysiadów i skłonów, pobiegajmy chwilę truchtem i dołączmy do tego wymachy ramion. Rozciągnijmy mięśnie, zróbmy wymachy nóg, skrętoskłony, krążenie bioder, kolan i stóp.

Nawet jeśli jesteśmy osobami sprawnymi fizycznie, mamy dużo zapału i energii, ale od dawna nie uprawiałyśmy żadnego sportu, nie narzucajmy sobie od razu dużego tempa. Najlepiej zacząć od marszu i stopniowo zwiększać intensywność ćwiczeń. Ważne jest utrzymanie stałego tempa i swobodne oddychanie, zatem nie przesadzajmy z prędkością.

Nawadnianie organizmu
Zawsze pamiętajmy o uzupełnianiu płynów. Podczas biegania pocimy się, a nasz organizm spala kalorie – łatwo więc możemy się odwodnić. Warto mieć przy sobie bidon lub małą butelkę z wodą czy napojem izotonicznym. Pamiętajmy, że zbyt mała ilość wody w organizmie stanowi zagrożenie dla naszego zdrowia, a nawet życia.

Ważna jest również odpowiednia dieta. Dla biegaczy niezwykle cenne są węglowodany, które znajdziemy m.in. w płatkach owsianych, kaszach, ciemnym pieczywie, a także w makaronach czy ziemniakach.

Kiedy już wyruszymy na trasę biegową, pamiętajmy, aby nasza sylwetka była wyprostowana, wzrok skierowany przed siebie, a ręce w łokciach zgięte pod kątem prostym. Jeśli będziemy przestrzegać wszystkich zasad, powoli zwiększać prędkość i dystans oraz ćwiczyć regularnie, z pewnością osiągniemy spektakularne efekty. Gotowe do biegu? START!

Sandra Wróbel
(sandra.wrobel@dlalejdis.pl)

Fot. pixabay.com



Facebook
 

COUNT:31