W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies.
Ukryj komunikat


Jak radzić sobie ze stresem przed sesją?

Opublikowano: 2014-06-08
Stres przed sesją - jak sobie radzić?
Czerwiec to okres ciepłych, słonecznych dni, jednak jest to też czas, w którym studenci przystępują do egzaminów. Przedstawiamy wam kilka wskazówek, jak radzić sobie ze stresem w tym trudnym okresie.

Najważniejsze jest pozytywne myślenie. Nie możesz zakładać, że na pewno nie zdasz egzaminu. Przecież to nie pierwszy test w twoim życiu – zdałeś ich do tej pory tak wiele, że z pewnością mógłbyś zostać ekspertem. Nie wmawiaj sobie, że nie zaliczysz, bo to jedynie sprawi, że będziesz stresował się jeszcze bardziej.

Bardzo ważna jest pomoc ze strony rodziny, partnera, czy przyjaciół. W tym okresie to właśnie te osoby są dla ciebie wsparciem i powinny zadbać o twoje dobre samopoczucie. Z najbliższymi zawsze jest łatwiej przejść przez trudny okres w naszym życiu.

Istotne jest, aby spać co najmniej 6-8 godzin i nie zarywać nocy. Jeśli zasiedzisz się w nocy to zapewne obudzisz się późno, a towarzyszyć ci będzie ból głowy. Wtedy nie będziesz miał ochoty na naukę. Najlepiej uczyć się w ciągu dnia i iść spać wcześniej, by w kolejnym dniu być gotowym do pracy. W tak intensywnym okresie nauki, organizm potrzebuje nawet więcej snu niż zazwyczaj, więc pozwól mu na regenerację.

Jeżeli stres jest naprawdę silny, warto pić uspakajające herbaty. Taka z dodatkiem melisy ma działanie uspakajające i rozluźniające. Spośród wachlarza jej leczniczych właściwości, warto wiedzieć, że przynosi ulgę w zespole przewlekłego zmęczenia. W aptece są również do nabycia różne lekarstwa zawierające walerianę, która pomaga w odzyskaniu równowagi. Można je kupić bez recepty, więc wystarczy tylko poradzić się farmaceuty, które z nich będą dla nas najbardziej odpowiednie.

W przerwach od nauki można zafundować sobie odrobinę relaksu w domu. Pomyśl, co sprawia ci największą przyjemność. Może to być gorąca kąpiel z olejkami, możesz też poczytać swoją ulubioną książkę albo poświęcić kilka godzin na słuchanie muzyki. A kino? Może masz ochotę wyskoczyć na dwie godzinki, żeby obejrzeć fajny film? Takie małe przyjemności spowodują, że w pełni zrelaksowany przystąpisz do dalszej nauki.

I niestety… unikaj imprez. Przed egzaminami naprawdę nie są one wskazane. Wychodząc na całonocną balangę tylko męczysz swój organizm. Jeżeli koniecznie musisz wyjść, nie przesadzaj z ilością alkoholu, który spożywasz i pomyśl o tym, żeby wrócić do domu o rozsądnej porze. Jednak jak zdasz wszystkie egzaminy, będziesz mógł świętować do woli. Po pomyślnie zaliczonych egzaminach impreza smakuje jeszcze lepiej.

W momentach, w których bardzo się stresujesz unikaj ciężkiego i tłustego jedzenia. Odpuść sobie kebab, pizzę i frytki. Postaw na lekkie posiłki, aby nie przeciążać swojego żołądka. Poza tym, jedz dużo owoców i warzyw – dodadzą ci wigoru i energii.

Letnia sesja egzaminacyjna to ciężki i wyczerpujący okres dla studentów. Myśląc jednak o nadchodzących, trzymiesięcznych wakacjach – warto trochę się pouczyć, by potem móc cieszyć się słońcem i słodkim lenistwem.

Magdalena Czernik
(magdalena.czernik@dlalejdis.pl)

Fot. Magdalena Czernik



Facebook
 

COUNT:33