W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies.
Ukryj komunikat


Kac pod pełną kontrolą

Opublikowano: 2012-08-08
Jak radzić sobie z kacem.
A to grill u koleżanki, a to wesele u kuzyna, a to wyjazd plenerowy. Jak pić podczas spotkań, aby uniknąć kaca?

Wszystko dookoła szumi. Pies przebiegający przez pokój dudni jak mały słoń. Pościel nieprzyjemnie szeleści. Słońce razi. A głowa... Lepiej nie podnosić jej z poduszki. Usta wypełnia nieprzyjemny posmak. W dodatku pojawiają się mdłości. Lusterko też nie pokazuje cię od najlepszej strony. Jest ciężko. Czy można uniknąć takiego stanu? Jak sprawić, by świetna zabawa  poprzedniego wieczora nie była początkiem trudnego poranka?

Czym jest kac?
Niczym innym jak złym samopoczuciem po wypiciu zbyt dużej ilości alkoholu! Etanol w nim zwarty, odpowiadający za stan upojenia, zostaje przez organizm wydalony w całkowicie zmienionej formie. Przyczyny kaca nie są jednoznaczne. Wymienia się wśród nich: odwodnienie, hipoglikemię, zatrucie aldehydem octowym, a także niedobór witaminy B12 i glutaminy. Aby zmniejszyć dolegliwości lub uniknąć kaca, wystarczy stosować się do kilku zasad.

Przed zabawą
Walkę z kacem musisz zacząć jeszcze przed wypiciem pierwszego kieliszka czy drinka. Twoimi pomocnikami będzie tłuszcz i witamina C. Zjedz coś, co ma dużą ilość tłuszczu. To może być: rosół, golonka itp. Tłuszcz spowolni wchłanianie alkoholu, dzięki czemu wolniej się upijesz. A witamina C zawarta np. w cytrynie, pozwoli szybciej zregenerować się twojemu organizmowi.

Zaczynamy imprezę!
Przede wszystkim żadnych gazowanych napojów. Zawarty w nich dwutlenek węgla tylko wzmacnia działanie alkoholu. Pij jak najwięcej soków, wody mineralnej (zwłaszcza z cytryną), herbaty czy kawy. Pamiętaj, żeby ciągle uzupełniać bezalkoholową szklankę i ... talerz. Jedz jak najwięcej, szczególnie tłustych rzeczy. Jeżeli jest to zabawa taneczna, idź na parkiet. Dzikie pląsy przyspieszą  twoje krążenie i „ulatnianie” się alkoholu. Nie pal i nie mieszaj alkoholi. Jeśli pijesz piwo, nie sięgaj po wódkę. Im bardziej wymieszasz alkohole, tym będzie gorzej na drugi dzień.

Powrót do domu
Przed położeniem się do łóżka, wypij pół litra wody z cytryną. Wyśpij się porządnie. Sen regeneruje twój organizm i daje mu siły do walki z etanolowym wrogiem. Kiedy już się obudzisz, weź chłodny prysznic i zjedz śniadanie. Nawet najmniejsze dobrze ci zrobi. Możesz również sięgnąć po banany i czekoladę, dzięki nim uzupełnisz wypłukany przez alkohol magnez i potas. Pamiętaj jednak, by nie pić mleka. Za to dobrze ci zrobi sok z pomidorów lub woda z cytryną i miodem. Jeżeli masz w domu sok z kiszonej kapusty - to również będzie pomocny. Na mdłości i zgagę powinny podziałać migdały. Zjedz kilka, a dolegliwości po chwili powinny ustąpić. Pospaceruj. Świeże powietrze dobrze ci zrobi i ... cały czas nie zapominaj o uzupełnianiu płynów.

Farmakologiczne sposoby
Oczywiście, oprócz domowych sposobów neutralizujących dolegliwości, są też leki prosto z apteki. Ze względu na zasięg i częstotliwość występowania kaca, pojawiły się na rynku takie środki jak: 2kc, Alka-Prim czy Alka-Seltzer. Jest również szeroka gama środków przeciwbólowych pomagających ustąpić porannym nieprzyjemnym dolegliwością.

Kac nie jest niczym miłym, dlatego warto brać pod uwagę cenne porady, aby o poranku nie odczuwać silnych dolegliwości. Należy też pamiętać, aby nie pić alkoholu, jeżeli bierze się leki, jest w ciąży lub zamierza prowadzić samochód!

Joanna Małysiak
(joanna.malysiak@dlalejdis.pl)

Fot. sxc.hu



Facebook
 

COUNT:31