Kilka słów o białym ryżu

Opublikowano: 2019-03-27
Biały ryż - kilka faktów.
Czy biały ryż jest zdrowy, czy raczej powinniśmy go unikać?

Ryż biały i brązowy są najpopularniejszymi gatunkami ryżu i mają podobne pochodzenie.
Brązowy ryż jest dużo zdrowszy, ponieważ oprócz bielma zawiera bogate w błonnik otręby i całe ziarno ; ryż biały zawiera samo bielmo, a na dodatek najczęściej jest przetwarzany. Brązowy ryż to w większości węglowodany złożone; ma dużo błonnika, jest mniej kaloryczny; ma większe ilości witamin i minerałów.

Biały ryż jest uważany za puste węglowodany, ponieważ podczas obróbki traci główne źródła składników odżywczych. Jednak biały ryż posiada również żelazo i witaminy z grupy B, takie jak: kwas foliowy, niacyna, tiamina i inne.

Niestety biały ryż zawiera wysoki indeks glikemiczny, a to oznacza, że węglowodany w nim zawarte bardzo szybko trafiają do krwioobiegu i równie szybko są zamieniane w cukier. Jeżeli ktoś jest cukrzykiem lub znajduje się w grupie ryzyka zachorowań na tą chorobę powinien unikać białego ryżu.

Ryż biały jest często traktowany niesprawiedliwie, jednak dla wielu osób jest on odpowiedni. Poleca się go kobietom w ciąży potrzebującym kwasu foliowego. Osoby prowadzące dietę ubogą w błonnik powinny spożywać biały ryż, gdyż ten jest łatwiejszy w trawieniu i nie powoduje skutków ubocznych.

Aleksandra Kantorczyk
(aleksandra.kantorczyk@dlalejdis.pl)

Fot. pixabay.com



Facebook
Reklama
 
W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies. Ukryj komunikat

COUNT:29