Kilka sposobów na... domową organizację czasu pracy

Opublikowano: 2015-09-25
Dobra organizację czasu pracy w domu.
Przypomnij sobie, ile razy udało Ci się co prawda wstać rano, ale i tak większość czasu przeleciało Ci przez palce? I nie, nie mówimy tutaj o leniwej sobocie kiedy śniadanie trwa dobrą godzinę :)

'Jak to mogło się stać?' już widzę jak zadajesz to pytanie. Spróbujmy przeanalizować co mogło się stać.

Najczęstszą przyczyną dezorganizacji czasu pracy są tzw. 'rozpraszacze'  czyli wszystko to, co sprawia, że przestajemy koncentrować się na zadaniu, które założyliśmy sobie obecnie wykonywać. Do najczęstszych rozpraszaczy należy... internet, tak właśnie, dobrze widzisz. Przypomnij sobie ile razy miałaś się uczyć, przygotować coś do pracy, czy choćby zająć się czymś konkretnym, co zaplanowałaś na daną chwilę. Ile razy wtedy zdarzyło Ci się wejść na portale społecznościowe? Ile razy przypomniało Ci się, że miałaś w zasadzie poszukać, jaki lakier miała ostatnio na paznokciach Twoja ulubiona aktorka, no, a później jeszcze musimy przecież go kupić! Koniecznie! I już Twoje główne zadanie nie tyle odchodzi w niebyt, ale pochłania Ci zdecydowanie więcej czasu niż powinno. Taki mały, prywatny pożeracz czasu. Zastanówmy się więc w jaki sposób, po domowemu, zmienić swoje nawyki tak, żeby to wszystko miało sens.

1) Po przebudzeniu
Jest kilka rzeczy, które powinnyśmy zrobić po przebudzeniu, jedną z nich jest krótka chwila refleksji dotycząca rzeczy, spotkań i planów na najbliższy dzień. Poświęć moment zaraz po przebudzeniu i zastanów się, co dzisiaj powinnaś zrobić, nie baw się w hierarchię, nie ustalaj co jest ważne, po prostu spędź chwilę ze sobą i przeanalizuj nadchodzący dzień.

2) Rano
Wciąż jeszcze jest rano, ale zdążyłaś już wstać, zaspokoić pierwszy głód i generalnie spojrzeć łaskawszym okiem na otaczającą rzeczywistość. To właśnie idealny moment na kolejny krok w organizowaniu czasu. Teraz pora na kawę/herbatę przygotowującą do kolejnego dnia, a jednocześnie moment na spisanie rzeczy 'do zrobienia'. Weź kartkę i długopis (możesz zaopatrzyć się w odpowiedni kalendarz/planer) i spisz wszystko co planujesz zrobić. Pogrupuj zadania na te, które są koniecznie do wykonania oraz te, które mogłabyś przenieść na kolejny dzień. Pomyśl też chwilę w jakiej kolejności je wykonasz.  Jak to wygląda?

3) Czas, w którym zabierasz się do pracy
Siadając do prac masz już ogólny plan, jeżeli chcesz być wyjątkowo zorganizowana obok każdego zadania napisz sobie czas potrzebny na jego wykonanie. Musisz jednak zakładać realnie, nauka angielskiego nie zajmie Ci raczej 10 minut, podobnie jak przygotowanie prezentacji - planuj więc tak, żeby było to możliwe do wykonania, inaczej szybko się zniechęcisz, nie mieszcząc się w, z góry założonych, widełkach czasowych.
Dobrym pomysłem na tym etapie jest też sukcesywne wykreślanie zadań, które już zostały przez Ciebie wykonane, to istotne, żebyś widziała postęp swojej pracy, a tym samym - swoją skuteczność! :) Motywacja jest najważniejsza, prawda?

4) Wieczorem
Poświęć chwilę na przeanalizowanie dzisiejszego dnia. Czy udało Ci się wykonać wszystko co zostało zaplanowane? Czy cała lista jest zrobiona? :) Jeśli nie, nie zniechęcaj się, to dopiero Twój pierwszy krok w kierunku lepszej organizacji czasu pracy, ale jeżeli udało Ci się wykonać wszystkie z celów "A" czyli najważniejszych w tym dniu - Gratuluję! Pomyśl tylko jak będzie wyglądał Twój dzień, kiedy opanujesz technikę organizacji do perfekcji!! :)

Roksana Stępień
(roksana.stepien@dlalejdis.pl)

Fot. pixabay.com



Facebook
Reklama
 
W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies. Ukryj komunikat