Kobiety robią kulturę

Opublikowano: 2011-09-15
O roli kobiet w tworzeniu i upowszechnianiu kultury
Rola twórczyń kultury w Polsce nie jest dostatecznie doceniana.

Może dlatego, że nie mieści się w ramach kultury wysokiej – tej, która skupia artystów, mecenasów i ich biernych odbiorców, i która jest przedmiotem zainteresowania decydentów publicznych. Tymczasem kobiety łatwiej znaleźć w kulturze codziennej: w kształtowaniu postaw estetycznych dzieci; w zwiększaniu udziału rodziny w życiu wspólnoty lokalnej; w dbałości o etykę zawodową; wreszcie, w inicjowaniu przemian w życiu społecznym i politycznym.

O rolę kobiet w tworzeniu i upowszechnianiu kultury oraz o pomysły na wspólnotowe działanie Beata Stasińska będzie pytać swoich gości: Anetę Szyłak, Justynę Bargielską, Agnieszkę Gajewską, Dorotę Kędzierzawską oraz Joannę Wowrzeczka-Warczok.



Biogramy panelistek:

Beata Stasińska

Na Kongresie Kultury Polskiej we wrześniu 2009 roku współinicjowała apel o 1% na kulturę w budżecie państwa. Absolwentka polonistyki na Uniwersytecie Warszawskim. W latach 1982-1986 była sekretarzem Igora Newerlego, a od 1983 do 1987 roku redaktorem podziemnej gazety „Wola”. Pracowała także w Dziale Rękopisów Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza w Warszawie (1987-1989), a potem w wydawnictwie PoMost. Od 1991 do 1997 roku współprowadziła dodatek o książkach do „Życia Warszawy” zatytułowany „Ex Libris”. Współzałożycielka i współtwórczyni  wydawnictwa W.A.B. Odznaczona przez rząd francuski za wkład w rozwój stosunków polsko-francuskich Narodowym Orderem Kawalera Zasługi i wyróżniona odznaką Zasłużony Działacz Kultury. W 2002 roku otrzymała od tygodnika „Polityka” wyróżnienie Kreator Kultury. W 2008 roku uhonorowana została brązowym medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis. Członkini Rady Programowej Kongresu Kobiet, ruchu Obywatele Kultury i Polskiego PEN-Clubu.

Aneta Szyłak

Kuratorka sztuki, prezes fundacji Wyspa Progress. W 1998 roku współtworzyła w Gdańsku Centrum Sztuki Współczesnej „Łaźnia”. Kierowała nim do 2001 roku. Od 2004  szefuje Instytutowi Sztuki Wyspa (IS Wyspa) działającemu w dawnych budynkach Stoczni Gdańskiej. Chce, żeby sztuka współczesna przenikała się z polityką, ingerowała w życie publiczne. Jest zmorą konserwatywnych radnych z Trójmiasta. Obecnie jest dyrektorką Instytutu Sztuki Wyspa, pierwszego w Polsce dużego ośrodka artystycznego niezależnego finansowo od władz, utrzymującego się dzięki prywatnym środkom. IS Wyspa to placówka interdyscyplinarna. Prowadzi program artist-in-residence, jest organizatorką międzynarodowego festiwalu Alternativa. Ma swoją kolekcję, wydawnictwa i czytelnię. Działa na rzecz rewitalizacji okolicznych terenów. Eksploruje stocznię jako miejsce pamięci (w sezonie letnim w kolebce Solidarności organizuje „Subiektywną Linię Autobusową”). Niezależna postawa przyniosła jej w 2006 roku tytuł Człowieka Dużego Formatu przyznawany przez czytelników „Gazety Wyborczej”.

Justyna Bargielska

Poetka i pisarka. Debiutowała w 2003 roku tomem Dating sessions. Następnie opublikowała China Shipping (2005), a w 2009 roku Dwa fiaty, za które dostała Nagrodę Literacką Gdynia. Laureatka III edycji konkursu poetyckiego im. Rainera Marii Rilkego (2001) i nagrody specjalnej w konkursie im. Jacka Bierezina (2002). Jej wiersze były tłumaczone na słoweński i angielski. Jej tom prozy Obsoletki otrzymał w 2011 roku Nagrodę Literacką Gdynia.

Agnieszka Gajewska

W 2009 roku zorganizowała I Akademicki Kongres Feministyczny. Doktor nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa, Kierowniczka Pracowni Krytyki Feministycznej Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, sekretarz naukowy Interdyscyplinarnego Centrum Badań Płci Kulturowej i Tożsamości UAM, kierowniczka Gender Studies UAM. Literaturoznawczyni, autorka książki Hasło: Feminizm (2008). Współredaktorka interaktywnego Wielkopolskiego Słownika Pisarek (pisarki.wikia.pl). Opiekunka naukowa Genderowego Koła Literaturoznawczego. Stała współpracowniczka Fundacji Barak Kultury, w której prowadzi projekt Salon w Różach: Inspiracje. Od niedawna członkini zarządu Feministycznego Instytutu Badawczo-Edukacyjnego.

Dorota Kędzierzawska

Jedna z najciekawszych polskich reżyserek filmowych, scenarzystka, córka reżyserki Jadwigi Kędzierzawskiej. W latach 1976-78 studiowała na Wydziale Kulturoznawstwa Uniwersytetu Łódzkiego. W 1981 roku ukończyła Wydział Reżyserii PWSTviT w Łodzi (początkowo studiowała w Moskwie na Wydziale Reżyserii WGiK). Dorota Kędzierzawska jest reżyserem charakterystycznym. W czasach, gdy reżyserzy coraz częściej sięgają po wzorce kina amerykańskiego, ona robi filmy przyciszone, pełne bólu i refleksji nad osamotnieniem człowieka. Jej obrazy nie ściągają do kin tłumów. Ale dla tych, którzy je przeżyją, stają się ważne. Otrzymała Nagrodę Specjalną Jury na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Gdyni, Nagrodę Specjalną Jury i Nagrodę FIPRESCI na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Soczi oraz Nagrodę im. Krzysztofa Kieślowskiego na Festiwalu Filmowym w Denver.

Joanna Wowrzeczka-Warczok

Malarka, doktor nauk humanistycznych w zakresie socjologii oraz doktor w dziedzinie sztuki piękne w zakresie dyscypliny artystycznej malarstwo. Współzałożycielka Galerii „Szara” w Cieszynie. Zajmuje się badaniem pola sztuki w Polsce oraz problemem zdominowanych. Redaktorka działu sztuka w magazynie „Opcje”. Tworzy Klub KP na Śląsku. Kuratorka Świetlicy Kulturalnej Krytyki Politycznej „Na Granicy”. Koordynuje wiele projektów edukacyjnych dla dzieci, m. in. projekt "Oczy szeroko otwarte", w ramach którego powstała książka Bieda. Przewodnik dla dzieci. Współprowadzi blog "Mama polityczna". W 2009 była nominowana do tytułu "Polka Roku" przez magazyn "Wysokie Obcasy".



Facebook
Reklama
 
W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies. Ukryj komunikat