Może dlatego, że nie mieści się w ramach kultury wysokiej – tej, która skupia artystów, mecenasów i ich biernych odbiorców, i która jest przedmiotem zainteresowania decydentów publicznych. Tymczasem kobiety łatwiej znaleźć w kulturze codziennej: w kształtowaniu postaw estetycznych dzieci; w zwiększaniu udziału rodziny w życiu wspólnoty lokalnej; w dbałości o etykę zawodową; wreszcie, w inicjowaniu przemian w życiu społecznym i politycznym.
O rolę kobiet w tworzeniu i upowszechnianiu kultury oraz o pomysły na wspólnotowe działanie Beata Stasińska będzie pytać swoich gości: Anetę Szyłak, Justynę Bargielską, Agnieszkę Gajewską, Dorotę Kędzierzawską oraz Joannę Wowrzeczka-Warczok.
Biogramy panelistek:
Beata Stasińska
Na Kongresie Kultury Polskiej we wrześniu 2009 roku współinicjowała apel o 1% na kulturę w budżecie państwa. Absolwentka polonistyki na Uniwersytecie Warszawskim. W latach 1982-1986 była sekretarzem Igora Newerlego, a od 1983 do 1987 roku redaktorem podziemnej gazety „Wola”. Pracowała także w Dziale Rękopisów Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza w Warszawie (1987-1989), a potem w wydawnictwie PoMost. Od 1991 do 1997 roku współprowadziła dodatek o książkach do „Życia Warszawy” zatytułowany „Ex Libris”. Współzałożycielka i współtwórczyni wydawnictwa W.A.B. Odznaczona przez rząd francuski za wkład w rozwój stosunków polsko-francuskich Narodowym Orderem Kawalera Zasługi i wyróżniona odznaką Zasłużony Działacz Kultury. W 2002 roku otrzymała od tygodnika „Polityka” wyróżnienie Kreator Kultury. W 2008 roku uhonorowana została brązowym medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis. Członkini Rady Programowej Kongresu Kobiet, ruchu Obywatele Kultury i Polskiego PEN-Clubu.
Aneta Szyłak
Kuratorka sztuki, prezes fundacji Wyspa Progress. W 1998 roku współtworzyła w Gdańsku Centrum Sztuki Współczesnej „Łaźnia”. Kierowała nim do 2001 roku. Od 2004 szefuje Instytutowi Sztuki Wyspa (IS Wyspa) działającemu w dawnych budynkach Stoczni Gdańskiej. Chce, żeby sztuka współczesna przenikała się z polityką, ingerowała w życie publiczne. Jest zmorą konserwatywnych radnych z Trójmiasta. Obecnie jest dyrektorką Instytutu Sztuki Wyspa, pierwszego w Polsce dużego ośrodka artystycznego niezależnego finansowo od władz, utrzymującego się dzięki prywatnym środkom. IS Wyspa to placówka interdyscyplinarna. Prowadzi program artist-in-residence, jest organizatorką międzynarodowego festiwalu Alternativa. Ma swoją kolekcję, wydawnictwa i czytelnię. Działa na rzecz rewitalizacji okolicznych terenów. Eksploruje stocznię jako miejsce pamięci (w sezonie letnim w kolebce Solidarności organizuje „Subiektywną Linię Autobusową”). Niezależna postawa przyniosła jej w 2006 roku tytuł Człowieka Dużego Formatu przyznawany przez czytelników „Gazety Wyborczej”.
Justyna Bargielska
Poetka i pisarka. Debiutowała w 2003 roku tomem Dating sessions. Następnie opublikowała China Shipping (2005), a w 2009 roku Dwa fiaty, za które dostała Nagrodę Literacką Gdynia. Laureatka III edycji konkursu poetyckiego im. Rainera Marii Rilkego (2001) i nagrody specjalnej w konkursie im. Jacka Bierezina (2002). Jej wiersze były tłumaczone na słoweński i angielski. Jej tom prozy Obsoletki otrzymał w 2011 roku Nagrodę Literacką Gdynia.
Agnieszka Gajewska
W 2009 roku zorganizowała I Akademicki Kongres Feministyczny. Doktor nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa, Kierowniczka Pracowni Krytyki Feministycznej Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, sekretarz naukowy Interdyscyplinarnego Centrum Badań Płci Kulturowej i Tożsamości UAM, kierowniczka Gender Studies UAM. Literaturoznawczyni, autorka książki Hasło: Feminizm (2008). Współredaktorka interaktywnego Wielkopolskiego Słownika Pisarek (pisarki.wikia.pl). Opiekunka naukowa Genderowego Koła Literaturoznawczego. Stała współpracowniczka Fundacji Barak Kultury, w której prowadzi projekt Salon w Różach: Inspiracje. Od niedawna członkini zarządu Feministycznego Instytutu Badawczo-Edukacyjnego.
Dorota Kędzierzawska
Jedna z najciekawszych polskich reżyserek filmowych, scenarzystka, córka reżyserki Jadwigi Kędzierzawskiej. W latach 1976-78 studiowała na Wydziale Kulturoznawstwa Uniwersytetu Łódzkiego. W 1981 roku ukończyła Wydział Reżyserii PWSTviT w Łodzi (początkowo studiowała w Moskwie na Wydziale Reżyserii WGiK). Dorota Kędzierzawska jest reżyserem charakterystycznym. W czasach, gdy reżyserzy coraz częściej sięgają po wzorce kina amerykańskiego, ona robi filmy przyciszone, pełne bólu i refleksji nad osamotnieniem człowieka. Jej obrazy nie ściągają do kin tłumów. Ale dla tych, którzy je przeżyją, stają się ważne. Otrzymała Nagrodę Specjalną Jury na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Gdyni, Nagrodę Specjalną Jury i Nagrodę FIPRESCI na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Soczi oraz Nagrodę im. Krzysztofa Kieślowskiego na Festiwalu Filmowym w Denver.
Joanna Wowrzeczka-Warczok
Malarka, doktor nauk humanistycznych w zakresie socjologii oraz doktor w dziedzinie sztuki piękne w zakresie dyscypliny artystycznej malarstwo. Współzałożycielka Galerii „Szara” w Cieszynie. Zajmuje się badaniem pola sztuki w Polsce oraz problemem zdominowanych. Redaktorka działu sztuka w magazynie „Opcje”. Tworzy Klub KP na Śląsku. Kuratorka Świetlicy Kulturalnej Krytyki Politycznej „Na Granicy”. Koordynuje wiele projektów edukacyjnych dla dzieci, m. in. projekt "Oczy szeroko otwarte", w ramach którego powstała książka Bieda. Przewodnik dla dzieci. Współprowadzi blog "Mama polityczna". W 2009 była nominowana do tytułu "Polka Roku" przez magazyn "Wysokie Obcasy".