Olej kokosowy – czy warto go używać?

Opublikowano: 2019-12-09
Czy warto używać olej kokosowy?
Ostatnimi czasy olej kokosowy robi prawdziwą rewolucję w naszej kuchni. Celebrytki i wszelkie kulinarne blogerki zachwalają jego cudowne właściwości.

Przez wielu uważany jest za skarbnicę zdrowia, a znawcy zdrowego żywienia zalecają dodawać go nawet do kawy. Czy faktycznie olej kokosowy jest lekiem na całe zło?

Olej kokosowy jest tłoczony z kopry, czyli rozgrzanego miąższu orzecha tropikalnej palmy o nazwie Cocos nucifera. Kopra ma dużo tłuszczu (aż 70 procent), 7 procent białka i dwa razy tyle cukru. We wnętrzu pływa dobrze nam znane mleczko kokosowe. W temperaturze tropikalnej tłuszcz, czyli olej kokosowy przybiera płynną postać, ale w naszej pokojowej (poniżej 25 stopni Celsjusza) jest ciałem prawie stałym, w konsystencji przypomina smalec. Świeży jest naprawdę smaczny i ma kokosowy zapach, ale szybko jełczeje, stając się śmierdzącą, brunatną mazią. Dlatego w sklepach spotykamy przede wszystkim jego wersję rafinowaną i bezzapachową.

Czy warto dołączyć go d naszej diety? Jak się okazuje – niekoniecznie. Lekarze i dietetycy podkreślają, że nawet 95 procent kwasów zawartych w oleju kokosowym to groźne dla naszego zdrowia nasycone kwasy tłuszczowe. To właśnie one są odpowiedzialne za powstające w organizmie zmiany miażdżycowe, zakrzepice, pogorszenie krążenia krwi, a w rezultacie za groźne choroby serca.

Nieprawdziwe są też informacje o jego działaniu odchudzającym, bo kaloryczność wszystkich tłuszczów jest zbliżona i wynosi około 900 kcal w 100 g. Zatem jeden gram każdego oleju dostarcza około 9 kcal.

Klaudia Kwiatkowska
(klaudia.kwiatkowsk@dlalejdis.pl)

Fot. pixabay.com



Facebook
Reklama
 
W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies. Ukryj komunikat

COUNT:30