Warto zatem zadbać, aby korzystanie z dwuśladu było nie tylko zdrowe, ale również bezpieczne.
Duży udział w tym zakresie odgrywa prawidłowe oświetlenie rowerowe. Jazda po zmroku na nieoświetlonym pojeździe to bowiem realne zagrożenie wypadkiem, którego skutki mogą być drastyczne. Warto zatem zadbać, aby zarówno na terenie aglomeracji miejskiej, jak i poza terenem zabudowanym zadbać o odpowiednie oświetlenie.
Wytyczne regulowane przepisami
W temacie lamp rowerowych dokładnych wytycznych udziela Minister Transportu z 6.06.2013 w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz ich niezbędnego wyposażenia, Dz. Ustaw 2013 poz. 951. Na mocy tegoż przepisu, pojazd musi być wyposażony w co najmniej jedno światło pozycyjne z przodu w kolorze białym/żółtym i czerwonym oraz tylne światło odblaskowe koloru czerwonego w kształcie innym niż trójkąt. Oświetlenie rowerowe obejmuje również sposób montażu tychże lamp, które nie może znajdować się wyżej niż 1500 mm i niżej niż 250 mm od powierzchni jezdni. Światła obowiązują rowerzystę jedynie po zmroku oraz podczas trudnych warunków atmosferycznych, np. podczas deszczu czy mgły, która ogranicza widoczność.
Oświetlenie rowerowe z przodu
Przednie lampy mogą spełniać podwójną funkcję. Tańsze odpowiedniki określane są mianem pchełek, które emitują delikatne światło. Są małe i lekkie, dzięki czemu idealnie sprawdzają się w sytuacji, kiedy z roweru korzystamy sporadycznie oraz w miejscach, gdzie znajduje się inne źródło światła.
W skład drugiej grupy wchodzą droższe, ale również bardziej masywne lampki, charakteryzujące się posiadaniem większej ilości diod, dzięki czemu są w stanie emitować dużo jaśniejsze światło. Najczęściej zasilane bateriami AAA lub AA. Tylko w niektórych przypadkach (chodzi o modele dla profesjonalistów) mogą posiadać zewnętrzne akumulatory montowane do ramy. Tego rodzaju oświetlenie rowerowe przeznaczone jest dla cyklistów poruszających się po nieoświetlonych drogach lub leśnych ścieżkach. W jaki sposób przekonać się, czy wybrany rodzaj lampek generuje wystarczającą ilość światła? Odpowiedź na to pytanie znajdziemy w pozycji „ilość lumenów”. Wspomniane wcześniej „pchełki” emitują maksymalnie 40 lumenów, zaś droższe, bardziej profesjonalne odpowiedniki przekraczają 170. Do skutecznego oświetlenia drogi po zmroku czy w lesie, wystarczy 200 lumenów.
Oświetlenie rowerowe tylne
Jak się okazuje, tylne światło w pojeździe najbardziej przekłada się na poziom naszego bezpieczeństwa. To ono sygnalizuje kierowcom nadjeżdżającym z tyłu o naszym uczestnictwie w ruchu drogowym. Im jaśniej będzie świecić, tym szybszym refleksem będzie mógł posłużyć się kierowca, eliminując tym samym ryzyko zderzenia. Najlepsze jakościowo modele emitujące 0,5 W są zauważalne już z kilkuset metrów, co oczywiście znacząco zwiększa poziom bezpieczeństwa rowerzysty. Nowością są lampki laserowe. Ten rodzaj oświetlenia rowerowego rzuca na powierzchnię jezdni linie lub kształty, co skuteczniej zwraca uwagę nadjeżdżających kierowców.
Artykuł powstał przy współpracy z firmą Sporti, która oferuje oświetlenie rowerowe na stronie https://www.sporti.pl/pol_m_Akcesoria-rowerowe_Oswietlenie-rowerowe-3268.html
Autor zewnętrzny
fot. sporti.pl