W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies.
Ukryj komunikat


Potas – pierwiastek aktywnych

Opublikowano: 2013-08-13
Fitness na zdrowie.
W końcu nadeszło lato, a wraz z nim ludzie uprawiający jogging w parku, jeżdżący na rolkach, czy zmierzający z torbą i butelką wody na siłownię.

Wzmożona aktywność fizyczna wiąże się z koniecznością regularnego dostarczania naszemu organizmowi witamin i składników mineralnych w celu zapobiegania niedoborom. Pamiętamy o magnezie, czy wapniu, zapominając jednak o pierwiastku, którego obecność pozwala na prawidłowe funkcjonowanie naszego organizmu. Jest nim potas.

Trzeci na podium
Niewiele osób zdaje sobie sprawę z faktu, iż potas, zaraz po wapniu i fosforze, zajmuje trzecie miejsce pod względem obecności w ludzkim organizmie. Nie bez powodu więc nazywa się go często pierwiastkiem życia. Jego obecność jest bowiem absolutnie niezbędna, a działanie wielopłaszczyznowe. Przede wszystkim odpowiada za transport składników odżywczych do wnętrza komórek. Jony potasu odpowiadają za prawidłową pracę mięśni oraz układu nerwowego. Dotleniając mózg, poprawia koncentrację i procesy myślowe. Ten makroelement odgrywa niezwykle istotną rolę w zapewnieniu odpowiedniej gospodarki wodno – elektrolitowej oraz utrzymaniu równowagi kwasowo – zasadowej organizmu.

Niedobór? Niedopuszczalny
W ciele człowieka znajduje się od 100 do 150 g potasu, natomiast dzienne zapotrzebowanie osoby dorosłej na ten pierwiastek to minimum 100 mg. Dawka ta zwiększa się oczywiście w zależności od trybu życia, jaki prowadzimy. Dlatego dzienne zapotrzebowanie na potas dla osób aktywnych fizycznie, np. biegaczy, rośnie nawet kilkakrotnie. Choć wydaje się, że to niewiele, duże ilości potasu tracimy przez nerki oraz układ pokarmowy. Z tego względu powinniśmy zwracać szczególną uwagę na to, by nasza dieta była bogata w produkty zawierające potas.

Na niedobór potasu zwany hipokaliemią najbardziej narażone są osoby dotknięte chorobami sercowo – naczyniowymi, np. nadciśnieniem, gdyż muszą one stosować środki moczopędne i leki nasercowe, zwiększające wydalanie potasu z organizmu. Do najczęstszych przyczyn hipokaliemii zalicza się również: przewlekłe choroby jelit oraz niedoczynność nadnerczy występującą przy niedoborach aldosteronu – hormonu produkowanego przez korę nadnerczy. Wszyscy odchudzający się również znajdują się w grupie podwyższonego ryzyka.

Jak rozpoznać braki potasu w naszym organizmie? Objawy są z reguły wyraźnie widoczne. Do najczęstszych należą: nieregularne bicie serca, nadciśnienie i skurcze mięśni nóg, występujące najczęściej podczas wysiłku fizycznego. Jeśli odczuwamy puchnięcie kończyn, ogólne zmęczenie, czy podenerwowanie, możliwe jest, że nasz organizm sygnalizuje zbyt duży ubytek potasu wraz z potem. Powinniśmy zatem wzbogacić nasz codzienny jadłospis w produkty o wysokiej zawartości tego pierwiastka.

Gdzie szukać pierwiastka życia?
Za braki potasu w organizmie niestety często powinniśmy winić wyłącznie samych siebie. To niezdrowe odżywianie, uboga w witaminy dieta, długotrwały stres, bądź radykalne odchudzanie powodują występowanie wyżej wymienionych dolegliwości. By pozbyć się nieustannego poczucia senności, puchnięcia kończyn, czy występowania innych objawów, które negatywnie wpływają na nasz komfort fizyczny i psychiczny, powinniśmy sukcesywnie wdrażać zmiany w nawykach żywieniowych. Choć modyfikacja diety bywa trudna, znajduje się w zakresie naszych możliwości. Musimy tylko uświadomić sobie, że naprawdę warto.

Dużym plusem tej sytuacji jest fakt, iż potas znajduje się niemalże w każdym produkcie spożywczym, stanowiąc element wszystkich żywych komórek roślinnych i zwierzęcych. Pamiętajmy, by spożywane przez nas artykuły spożywcze były w miarę możliwości nieprzetworzone. Dzięki temu komórki nie zostaną naruszone i pozostaną nadal świetnym źródłem potasu.

Które z nich stanowią największe bogactwo pierwiastka życia? Najlepszym źródłem potasu są  świeże owoce i warzywa, szczególnie pomidory, a także ich przetwory, przede wszystkim sok pomidorowy. Jego solidną dawkę  dostarczą nam także: brokuły, seler, ziemniaki w łupinkach, a z owoców banany i awokado. Potas dostarczymy również naszemu organizmowi, jedząc suszone owoce, takie jak: morele, figi, czy rodzynki.

Suplementację potasem powinny w szczególności rozważać osoby, których dieta jest dość bogata w sól i uboga w świeże warzywa, a także w przypadku występującego nadciśnienia tętniczego, chorób naczyń, nierównej pracy serca. Większych ilości potasu potrzebują sportowcy i osoby zestresowane. Wysiłek fizyczny i nerwowy tryb życia mogą w niektórych przypadkach zwiększać zapotrzebowanie na ten składnik nawet kilkakrotnie, dlatego niezbędne jest uzupełnianie go odpowiednią dietą oraz płynami o zwiększonej dawce potasu, np. Ustronianką z potasem. Czasami konieczna okazuje się  nawet suplementacja preparatami z podwyższoną zawartością tego pierwiastka – mówi dr Henryk Noga ze Sport-Kliniki w Żorach.

Rewolucja dietetyczna obejmuje także ograniczenie tłuszczów nasyconych (zwierzęcych), a najlepiej zastąpienie ich nienasyconymi tłuszczami roślinnymi, np. olejem rzepakowym i lnianym. Nie zapominajmy również o tłuszczach rybich. Niech na naszych talerzach zagoszczą makrele, łososie, czy śledzie.

Dla mięśni, dla serca, dla zdrowia
Obniżanie ciśnienia tętniczego krwi, usprawnianie pracy serca, redukcja zmian miażdżycowych to tylko kilka najważniejszych korzyści płynących z odpowiedniej suplementacji potasu. Jest ich jednak znacznie więcej, a dotyczy to w szczególności miłośników sportu – odpowiednia dawka potasu zapewni bowiem prawidłowy stan energetyczny komórek  oraz ich nawodnienie. Zapobieganie niedoborowi jest niezwykle istotne w przypadku osób aktywnych fizycznie, gdyż pozwala uniknąć bolesnych skurczów mięśni oraz pogorszenia wydolności.

Warto zatem zadbać o swoje zdrowie i wprowadzić do codziennej diety bogate w potas produkty oraz wyeliminować źródła szkodliwe dla organizmu. Taka decyzja zaowocuje bardzo szybko – organizm odwdzięczy nam się silnymi mięśniami, zdrowym sercem i świetnym samopoczuciem na co dzień.

Fot. HealthThink
IP



Facebook
 

COUNT:30