W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies.
Ukryj komunikat


Potrawy na cenzurowanym – czego powinny unikać osoby z wysokim poziomem cholesterolu?

Opublikowano: 2015-10-05
Uwaga na wysoki cholesterol.
Podwyższony poziom cholesterolu we krwi nie wróży niczego dobrego. Bez zmiany trybu życia i sposobu odżywiania hipercholesterolemia może doprowadzić do chorób serca i naczyń krwionośnych.

Jak powinien wyglądać zdrowy jadłospis, a jakich potraw trzeba unikać?

Jedzenie na cenzurowanym
Zasada jest prosta – im bardziej ciężkostrawnie, tym gorzej. U osób z podwyższonym poziomem cholesterolu obowiązuje absolutny zakaz jedzenia tłustych dań i wysoko przetworzonych potraw. Na cenzurowanym powinny więc znaleźć się przede wszystkim: czerwone mięso, konserwy, gotowe dania i tzw. fast foody. Należy również unikać wszelkich smażonych potraw, nawet słodkości, takich jak pączki czy faworki. Niewskazane jest też jedzenie: jajek, szczególnie żółtek, tłustych wędlin, kiełbas, słoniny, smalcu, masła, wyrobów cukierniczych, mleka z dużą zawartością tłuszczu, śmietany, żółtych serów, białego pieczywa i serów pleśniowych.

Smakołyki, które powinny znaleźć się na talerzu osoby z podwyższonym cholesterolem
Całkowita zmiana dotychczasowego jadłospisu może być na początku trudna, ale radość ze spadającego poziomu cholesterolu we krwi szybko stanie się dodatkową motywacją do zdrowego odżywiania. W menu muszą znaleźć się przede wszystkim potrawy gotowane i pieczone. Ważne jest też przyjmowanie odpowiedniej ilości płynów (1,5-2 litrów dziennie), najlepiej wody mineralnej, 100-procentowych soków owocowych i warzywnych, a także zielonej herbaty. Na talerzu powinny za to królować: chude mięsa i wędliny, chudy twaróg, jogurty i mleko z niewielką zawartością tłuszczu, tłuste ryby morskie, owoce i warzywa, produkty z pełnego ziarna. Warto sięgnąć też po zdrowe tłuszcze roślinne, takie jak margaryna Benecol ze stanolami roślinnymi czy oliwą z oliwek. Za zdrową przekąskę mogą posłużyć niewielkie ilości orzechów, pestek i nasion.

Zmiana menu u osób z podwyższonym cholesterolem jest najważniejsza
Osoby z hipercholesterolemią powinny wybrać taki sposób odżywania, który obniży w ich krwi poziom złego cholesterolu LDL, a podwyższy wartość tego dobrego, czyli HDL. Dobry cholesterol przeciwdziała miażdżycy i obniża poziom cholesterolu LDL.
Zmieniając sposób patrzenia na swój jadłospis, trzeba pamiętać, że ważne jest nie tylko to, co się je, ale także to, jak obfite posiłki się zjada. Prawidłowy jadłospis musi być zróżnicowany i bogaty w składniki odżywcze, ale przede wszystkim podzielony na pięć mniejszych posiłków. Nie należy ani się objadać, ani jeść tuż przed snem – taki sposób odżywiania skutkuje przyrostem masy ciała, a dodatkowe kilogramy sprzyjają tylko coraz wyższemu poziomowi cholesterolu.

Właściwe odżywianie + aktywność fizyczna = przepis na zdrowie
Wystrzeganie się określonych pokarmów przyniesie skutek dopiero wtedy, kiedy osoba z podwyższonym poziomem cholesterolu zmieni swój tryb życia. Na początek każdego udanego dnia powinna zjeść śniadanie, o czym w codziennym pośpiechu coraz częściej zdarza się zapomnieć. Warto, aby podstawą takiego pierwszego posiłku w ciągu dnia były płatki owsiane z naturalnym jogurtem albo pełnoziarniste pieczywo. Pełne ziarno jest bogate w błonnik, dlatego daje uczucie sytości na długo. Poza śniadaniem należy zjeść jeszcze cztery posiłki, przy czym ostatni nie później niż 2-3 godziny przed snem. Lekarze zalecają też aktywność fizyczną według zasady 3x30x130, która oznacza, że trzy razy w tygodniu należy poświęcić 30 minut na ćwiczenia, które podniosą puls do 130 uderzeń na minutę. Można np. biegać, wchodzić po schodach albo zdecydować się na szybki marsz. Nie na sportach kończy się jednak zdrowy tryb życia – trzeba pamiętać o tym, żeby się wysypiać, dlatego każdej nocy należy przeznaczyć 7-8 godzin na sen. Ogromne znaczenie ma też unikanie sytuacji stresowych, palenia papierosów i picia alkoholu. Nie mniej ważne są systematyczne wizyty u lekarza i regularne badanie krwi pod kątem poziomu cholesterolu.

Fot. benecol.pl
Autor zewnętrzny



Facebook
 

COUNT:32