W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies.
Ukryj komunikat


Śniadanie – jeść czy nie jeść?

Opublikowano: 2013-06-17
Nie zapomnij o śniadaniu.
Czy naprawdę jest aż tak ważne?

Najważniejszy posiłek dnia
Kiedy budzimy się rano, często ciężko nam się podnieść z łóżka i zacząć kolejny dzień. Dzieje się tak, ponieważ po przebudzeniu poziom cukru w krwi jest najniższy w ciągu całej doby, dlatego trzeba dostarczyć organizmowi odpowiednią ilość energii i pobudzić metabolizm. Po pełnowartościowym, zdrowym śniadaniu mamy więcej energii i lepszy nastrój przez cały dzień. Wtedy lepiej się pracuje, łatwo nam się skupić nawet na kilku rzeczach jednocześnie. Osoby, które przez dłuższy czas stosują zdrową dietę z dobrze skomponowanym śniadaniem, są pełne optymizmu i z otwartością podchodzą do ludzi. Także osoby, które się odchudzają nie powinny rezygnować ze śniadania, a wręcz przeciwnie, jeść obfite, aby dostarczyło dużo energii.

Popełniane błędy
Oczywiście najgorszym błędem, który można popełnić jest całkowite pominięcie śniadania. Skutkuje to zmęczeniem i ospałością przez cały dzień. Sprawia, że szybciej stajemy się głodni i sięgamy po niezdrowe przekąski. Często, jeżeli już rano decydujemy się na posiłek, jemy go w biegu, robiąc mnóstwo innych rzeczy jednocześnie. Może to spowodować niestrawność i zgagę. Przed wyjściem do pracy czy na uczelnię zawsze należy coś zjeść.  Nie zawsze jednak jest na to wiele czasu. I w takich przypadkach właśnie, często sięgamy po… cokolwiek – słodycze, fast foody czy gotowe kanapki. Nie jest to dobre rozwiązanie, ponieważ głód zaspokajamy tylko na chwilę i tak samo na krótki czas wzrasta nasz poziom cukru i energii. Kiedy spadnie -  czujemy się zmęczeni, ospali, głodni i sięgamy po kolejną przekąskę.

Jak skomponować dobre, pełnowartościowe śniadanie?
Śniadanie, które dostarczy nam energii na cały poranek powinno być lekkie i pożywne. Bardzo ważne jest, aby zawierało węglowodany złożone, które stopniowo podnoszą poziom cukru we krwi i powodują, ze głód przychodzi później. Idealnymi produktami są muesli, płatki śniadaniowe, a także twarożek czy jogurt. Wiadomo jednak, że na polskich stołach najczęściej goszczą kanapki. Nie trzeba tego zmieniać, a jedynie je zmodyfikować. Zamiast białego - ciemne pieczywo, a na to chuda szynka czy nawet plasterek żółtego sera. Najważniejsze, aby nie zapomnieć o warzywach. Na naszym stole powinny się znaleźć pomidory, sałata, ogórki, rzodkiewki, szczypiorek, a także dodatki takie jak jajka czy ryby.  Do tego najlepiej wypić szklankę świeżo wyciśniętego soku. Małą czarną lepiej zastąpić zieloną herbatą lub szklanką mleka.

Trzeba pamiętać, że pełnowartościowe śniadanie pozwoli nam całkowicie korzystać z dnia i dostarczy dużą ilość energii. Pomijanie go szkodzi naszemu  samopoczuciu, zdrowiu, a także sylwetce. Warto więc wstać 20 minut wcześniej i przygotować sobie pyszne śniadanie.

Justyna Lutecka
(justyna.lutecka@dlalejdis.pl)

Fot. sxc.hu



Facebook
 

COUNT:30