W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies.
Ukryj komunikat


Sushi – zdrowa przekąska

Opublikowano: 2012-09-19
Zdrowa japońska przekąska - sushi.
Bardzo długo sushi kojarzyło się nam z niedostępną egzotyką Wschodu.

Dziś w każdym mieście jest przynajmniej kilka, jeśli nie kilkanaście restauracji sushi, a w każdym hipermarkecie możemy kupić potrzebne składniki, by zrobić je samemu. Zwłaszcza że sushi jest nie tylko smaczne, ale i bardzo wartościowe z punktu widzenia prawidłowego odżywiania.

Od przechowywania po potrawę
Czy to na przystawkę, czy na przekąskę lub lekki obiad – ryżowe rolki to uczta i dla oka, i dla podniebienia. Co ciekawe, pierwotnie sushi nie było japońską potrawą, lecz starą chińską metodą konserwowania ryb. Surowa, oczyszczona ryba była obkładana ugotowanym ryżem, przez co zaczynała fermentować – czyli najprościej mówiąc – pozbawiała się tlenu. Dzięki temu, ryba była zdatna do spożycia przez blisko rok.

Dziś znamy sushi najczęściej jako małe rolki ryżu zawiniętego w glon nori. Występuje bardzo wiele wariantów sushi – z surową lub wędzoną rybą, z krewetką, ogórkiem, awokado itp. Do jego wyrobu używa się najczęściej specjalnego gatunku ryżu, który odznacza się dużą lepkością. Do niego dodaje się zwykle mieszankę octu ryżowego z wodą i z cukrem.

Ubogie w tłuszcz, bogate w jod
Wielbiciele sushi cenią je nie tylko za oryginalny i wyborny smak, lecz także (a może przede wszystkim) za jego właściwości zdrowotne. Sushi składa się niemal wyłącznie z ryżu, warzyw, ryb i owoców morza, przez co zawiera bardzo mało tłuszczu (zapewne między innymi dlatego jest tak popularne wśród aktorek i modelek – kobiet, które szczególnie muszą dbać o linię).

Ryby oraz owoce morza zawarte w sushi dostarczają pełnowartościowego białka oraz zdrowych kwasów tłuszczowych Omega-3, które mają nieoceniony wpływ na układ krwionośny oraz nerwowy. Sushi, głownie dzięki glonom, zawiera również dużo jodu  - pierwiastek ten wspomaga prawidłową pracę tarczycy. Pamiętajmy jednak, że nadmiar jodu może być również szkodliwy – jeśli obecnie lub w przeszłości mieliśmy jakiekolwiek problemy z tarczycą, należy najpierw skonsultować się z lekarzem, nim zdecydujemy się skosztować sushi.

Kto jeszcze nie spróbował – niech się ośmieli. Niektórzy ludzie boją się lub czują niesmak na myśl o zjedzeniu surowej ryby – zupełnie niepotrzebnie. Sushi, które możemy kupić w polskich restauracjach, jest najczęściej mocno dopasowane do „europejskiego podniebienia” i jest tak wiele wariantów sushi (dla tradycjonalistów nawet z kurczakiem i szparagami), że zapewne każdy znajdzie coś dla siebie. Z pewnością warto dodać od czasu do czasu do swojego prywatnego menu tą smaczną i zdrową potrawę, jaką jest sushi.

Małgorzata Dudek
(malgorzata.dudek@dlalejdis.pl)

Fot. Paweł Przygrodzki



Facebook
 

COUNT:31