W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies.
Ukryj komunikat


Witaminy i składniki mineralne ważne podczas ciąży i karmienia piersią

Opublikowano: 2012-05-05
Falvit mama podczas ciąży i karmienia piersią.
Utrzymywanie porządku w mieszkaniu wymaga codziennej pielęgnacji i W okresie ciąży i karmienia piersią organizm kobiety narażony jest na wzmożony wysiłek.

Zwiększa się jego zapotrzebowanie na witaminy i składniki mineralne, które mają istotny wpływ na samopoczucie przyszłej mamy i prawidłowy rozwój dziecka.

W takiej sytuacji łatwo jest o niedobory, które mogą się nasilić w wyniku wymiotów występujących na początku ciąży lub konieczności wyeliminowania niektórych produktów podczas karmienia piersią. Dlatego obok racjonalnego odżywiania warto swoją dietę uzupełniać preparatami wielowitaminowymi, dostosowanymi do potrzeb mamy.

Często słyszymy, że kobieta w ciąży powinna jeść za dwoje. To stwierdzenie jednak nie do końca jest słuszne i prawdziwe. W okresie ciąży zapotrzebowanie na witaminy i minerały jest bowiem znacznie większe niż zapotrzebowanie kaloryczne. Ważniejsza jest zatem jakość posiłków, a nie ich objętość. W tej sytuacji należałoby raczej powiedzieć, że kobieta ciężarna, odżywiając się zdrowo powinna dostarczyć niezbędnych witamin i minerałów dla dwojga. Niestety pokrycie zapotrzebowania organizmu na składniki odżywcze w ramach codziennej normalnej diety jest niezwykle trudne. Niedobory kluczowych składników mogą natomiast prowadzić do pogorszenia się samopoczucia, kondycji włosów i cery, a także mieć wpływ na rozwój dziecka.

W początkowym okresie ciąży bardzo źle się czułam. Poranne nudności i wymioty często odbierały mi apetyt, przez co mniej jadłam. Mimo że dbałam o to aby moje posiłki były pełnowartościowe, obawiałam się, że nie dostarczę sobie i dziecku odpowiedniej ilości składników odżywczych. Lekarz polecił mi suplement diety przeznaczony specjalnie dla kobiet w ciąży. Dzięki temu poczułam się pewniej – mówi Ania, mama 10-miesięcznej Helenki.

Można przyjąć, że ogólne zasady żywienia w okresie karmienia piersią nie odbiegają od zaleceń z okresu ciąży. Zwiększa się jednak nieco zapotrzebowanie na energię niezbędną organizmowi do produkcji mleka. Zapotrzebowanie na witaminy i minerały jest również bardzo duże. Jeśli organizm nie będzie otrzymywał ich w wystarczającej ilości z pożywienia, zacznie korzystać z zapasów zgromadzonych wcześniej. Tak dzieje się w przypadku wapnia. Jeśli dieta jest w niego uboga, w procesie laktacji pobierane są zapasy z kości. Jeśli natomiast dieta mamy karmiącej będzie zawierała zbyt małe ilości jodu lub witaminy C, nie zostaną one dostarczone dziecku wraz z mlekiem w odpowiedniej ilości, gdyż organizm nie może ich zmagazynować.

W pierwszych miesiącach po porodzie mój synek miał alergię. Chcąc karmić małego piersią musiałam wyeliminować z diety wiele produktów. Od początku ciąży zażywałam jednak suplement diety, który jest również przeznaczony dla kobiet karmiących piersią. Dzięki temu nie martwiłam się, że moje dziecko nie otrzymuje wraz z mlekiem wszystkich niezbędnych witamin i minerałów, mimo że nie wszystko mogłam jeść – mówi Agnieszka, mama 4-letniego Olka.

Witaminy i minerały ważne dla mamy i dziecka
Kwas foliowy
Kwas foliowy należy do witamin z grupy B i jest jedną z najważniejszych witamin zalecanych kobietom w ciąży.

Jod
Pierwiastek ten bierze udział w produkcji hormonów tarczycy, które z kolei regulują m. in. metabolizm, pracę układu nerwowego, mięśniowego. W okresie ciąży i karmienia piersią wzrasta zapotrzebowanie na jod, dlatego właśnie wtedy kobiety są najbardziej narażone na niedobory tego pierwiastka w organizmie.

Żelazo
Żelazo jest niezwykle ważne, ponieważ stanowi składnik czerwonych krwinek. Uczestniczy również w transporcie tlenu w mięśniach i umożliwia właściwe funkcjonowanie układu odpornościowego.

Magnez
Pełni głównie funkcje regulacyjne, bierze udział w procesie krzepnięcia krwi oraz ma dobroczynny wpływ na stany napięcia i stresu.

Cynk
Cynk jest składnikiem wielu enzymów uczestniczących w różnych procesach metabolicznych. Ma w związku z tym wpływ na prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Bierze udział m. in. w mineralizacji kości, wpływa na pracę układu odpornościowego, rozrodczego i oddechowego.

Należy pamiętać, że nadmiar witamin również może szkodzić. Bezpiecznym rozwiązaniem, są preparaty wielowitaminowe stworzone specjalnie  dla kobiet w ciąży i matek karmiących, gdyż zawierają one odpowiednie dawki ważnych dla organizmu witamin i minerałów.



Facebook
 

COUNT:31